Senin, 04 Februari 2019

Describe Some Food #1



Describe Foods !!!


  • Roti Jala

                                        


      Roti jala adalah makanan yang berasal dari 
Melayu Sumatera Utara. Biasanya makanan ini disuguhkan bersama kuah kari Melayui , di Deli makanan ini terkenal disajikan dengan kari kambing dan acar nanas. Menurut budayawan M Muhar Omtatok, roti jala merupakan makanan Melayu yang bisa saja teradaptasi dari unsur India. Roti jala juga terdapat di Kepulauan Riau dengan nama roti kirai.

Roti jala (
Jawi: روتي جالا )merupakan makananan kegemaran di Malaysia, dan juga di negara-negara ASEAN. Roti Jala ialah sejenis hidangan berbentuk jala. Roti jala dimakan bersama kuah. Bekas khas yang mempunyai beberapa lubang biasanya digunakan bagi menghasilkan roti jala yang dimasak di atas kuali leper.

Roti Jala sering kali menjadi pilihan pada perayaan istimewa dan dihidangkan dengan kari atau gulai ayam atau daging. Roti jala dinamakan sedemikian kerana bentuknya semasa dibuat seperti jala menangkap 
ikan.

Terdapat dua jenis kuah, iaitu kuah manis (terkenal di negeri-negeri pantai timur), dan kuah gulai, terutama 
gulai ayam (terkenal di pantai barat) . Tidak hanya itu ,Roti jala juga sangat laku dipasaran setiap saya menserve ke tamu tidak membutuhkan waktu lama roti jala pun habis diserbu para penikmat kuliner. Kapan-kapan saya akan mencoba membuat makanan yang sangat mudah ini ketika balik di Indonesia.

Ingridients :
  • Satu (1) kilogram tepung gandum
  • Dua (2) biji telur ayam
  • Satu (1) tin susu cair
  • Satu (1) sudu marjerin
  • Sedikit garam
  • Setitik pewarna kuning

Procedure :
  • Bancuh tepung bersama susu cair, garam, mentega dan telur. Apabila sudah sebati letakkan pewarna. Adunan tersebut mesti agak cair agar mudah dijalin. Anda juga boleh menapis adunan tersebut bagi memastikan ia tidak berketul dan menyumbat bekas jalinan. Setelah sebati, panaskan kuali yang rata dan sapukan sedikit minyak.
  • Masukkan adunan cair tersebut ke dalam bekas penjalin, atau gunakan plastik yang ditebuk lubang kecil dan kemudian layangkan tepung yang telah cair ke atas kuali rata tersebut.
  • Kemudian setelah selesai, angkat dan bolehlah digulung segi empat atau dilipat segi tiga.Bagaimana(?) sangat mudah kan sobat! selamat mencoba :).


  • Nasi Lemak 
                                            

                                                

                  
            Nasi lemak adalah jenis makanan khas Suku Melayu yang lazim ditemukan di Malaysia di mana hidangan ini dianggap sebagai salah satuhidangan nasionalnya, dan Indonesia (khususnya di Riau dan Kepulauan Riau). Hidangan ini pun dapat ditemukan di Singapura danBrunei. Makanan ini biasanya dihidangkan untuk sarapan pagi.

Nasi lemak merujuk kepada nasi yang dimasak dengan menggunakan santan kelapa untuk memberikan citarasa gurih. Kadangkala daunpandan dimasukkan ketika nasi lemak dimasak untuk menambahkan aromanya. Istilah lemak dalam Bahasa Melayu atau lamak dalamBahasa Minangkabau merujuk kepada rasa dan tekstur gurih berminyak yang dihasilkan santan kelapa yang melepaskan kandunganlemak nabatinya ke dalam nasi yang tengah ditanak. Sir R. O. Winstedt telah menulis mengenai "nasi lemak" di Malaysia dalam bukunya "The Circumstances of Malay Life - 1909".

Nasi lemak biasanya dihidangkan dengan telur (yang direbus, digoreng mata sapi, atau didadar), irisan mentimun, ikan bilis atau terigoreng, dan sambal, cabai. Tetapi kini nasi lemak dijual dengan berbagai lauk-pauk seperti tempe, tahu, petai, kacang tanah goreng,kacang panjang, sate, daging, ayam, sotong, cumi-cumi, udang, kerang, ikan, limpa, dan ataupun hati sapi, yang juga sering disertai juga dengan parutan kelapa.

Kini nasi lemak banyak dijajakan di rumah makan, warung, jajanan pinggir jalan, maupun oleh penjaja makanan keliling. Nasi Lemak lazim disebut dengan nama demikian di Semenanjung Malaya, Sumatera, Singapura dan Brunei. Sementara di Jakarta hidangan yang mirip nasi lemak dikenal dengan nama nasi uduksedangkan di Jawa Tengah dengan nama sega liwet atau nasi liwet. Di Aceh hidangan yang mirip nasi lemak disebut nasi gurih. Sedangkan di Medan hidangan yang mirip nasi lemak namun dalam porsi bungkusan yang lebih kecil dan sedikit disebut nasi perang.

Nasi lemak awalnya bukanlah satu makanan sarapan sehari-hari pada umumnya. Kebiasaan memakan nasi lemak dimulai sebagai suatu bekal makanan kepada petani-petani padi ataupun para pekerja perkebunan seperti karet, kelapa sawit, sayur-sayuran dan lain-lain.

         Nasi Lemak adalah juadah makanan Melayu, dimasak dari beras wangi bersama dengan santan kelapa dan daun pandan. Ia juga digelar sebagai juadah kebangsaan Malaysia dan sangat mudah didapati. Juadah ini juga sangat popular di negara jiran seperti Indonesia, Singapura, Brunei dan Selatan Thailand.

Nasi lemak tradisional di Malaysia biasanya mengandungi ikan bilis goreng, sambal tumis, kacang dan telur rebus. Kebanyakan gerai nasi lemak juga menyajikan nasi lemak sambal kerang dengan telur goreng, sambal sotong, ayam goreng, rendang, sambal ikan dan banyak lagi. Jika anda seorang vegetarian, anda tidak perlu risau kerana terdapat banyak restoran seperti Simple Life di Kuala Lumpur dan Yummy Garden di Jalan Ujong, Melaka yang menyajikan nasi lemak vegetarian. Restoran ini menggantikan ikan bilis dengan ikan bilis vegetarian.

Ingridients :
  1. Rice
  2. Coconut Milk and Water
  3. Onion
  4. Ginger
  5. Lemongrass
  6. Pandan leaf
  7. Salt and aromatic.
Procedure :
  1. prepared to all ingridients ,dont forget to wash.
  2. prepared steam , put rice,onion,lemongrass,ginger,pandan leaf.
  3. coconut milk and water.
  4. finally put salt and aromatic. 
  5. Selamat mencoba ,kurang lebih seperti Nasi uduk kalo kita di Indonesia yaa guys!!

  • Asam Laksa





               Asam Laksa adalah makanan berjenis mi yang ditaruh bumbu dengan kebudayaan Peranakan, yang digabung dengan elemen Tionghoa danMelayu. Laksa mempunyai beberapa jenis, yang paling dikenal adalah yang berjenis Laksa Penang, bentuk mi-nya bulat putih dan sedikit tebal. Di Indonesia juga terdapat beberapa jenis laksa seperti Laksa Bogor dan Laksa Betawi. Nama Laksa diambil dari bahasa Sanskertayang mempunyai arti banyak, menunjukkan bahwa mi Laksa dibuat dengan berbagai bumbu.


Jenis-jenis Laksa


Ada 3 jenis laksa pada umumnya, yaitu Laksa Kari, Laksa Assam, dan Laksa jenis lainnya.

Dari masing-masing jenis terdapat lagi sub-jenis.
Laksa kari
Laksa lemak, dikenal juga dengan nama Laksa nyonya
Laksam, berasal dari 
Terengganu
Laksa Katong dari daerah Katong di 
Singapura
Laksa assam
Laksa Pulau Pinang,juga dikenal sebagai assam laksa
Laksa Johor, berasal dari negara bagian Johor
Laksa Ipoh, berasal Ipoh, Malaysia, mirip Laksa Penang tetapi lebih asam
Laksa Kuala Kangsar
Laksa Perlis
Laksa Kedah
Laksa Kelantan
Laksa lainnya
Laksa Serawak, berasal dari Sarawak di pulau Kalimantan.
Laksa Bogor, berasal dari Bogor dan menggunakan 
oncom
Laksa Betawi, hampir mirip dengan Laksa Bogor tetapi kuah Laksa Betawi memakai udang rebon.


Laksa Palembang, yang berbahan sama seperti burgo, pada lakso bentuknya menyerupai mi. Sama halnya dengan kuah burgo, lakso juga dimakan bersama kuah santan, hanya yang membedakan kuahnya memakai kunyit dan dicampur dengan bumbu lainnya.

Laksa Banjar, memakai ikan gabus sebagai salah satu bahan-bahannya.
Laksa Jepara, memakai udang dan telur ayam
Laksa Lingga, berasal dari 
Kepulauan Riau, ada yang di goreng dan berkuah, menggunakan tepung sagu.

 Untuk laksa sendiri ,kalo Indonesia hampir sama dengan makanan khas Palopo,Sulawesi Selatan. Apalagi kalo bukan Kapurung yang  dibubuhi ikan guys , seperti yang saya rasakan bedanya cuma isi saja yang guys kalau Malaysia menggunakan laksa sedangkan indonesia Sagu atau Kanji yaa. Dan paling penting laksa Indonesia dan Malaysia itu berbeda yaa! Indonesia sendiri laksa macam bihun ,sedangkan Malaysia macam mie namun tetep tekstur dan warnanya  sama yaa putih dan licin macam kulit orang korea. hehehe!



Tidak ada komentar:

Posting Komentar