Jumat, 01 Maret 2019

Describe Some Food#3

Describe Foods in Penang !!!






  • Apam Balik 
                             


      
Apam Balik, juga dikenali sebagai ban jian kuih (penkek yang diterbalikkan), adalah sejenis penkek yang leper dan sangat biasa dijumpai di kawasan Asia Tenggara. Ia dijual secara meluas di gerai penjaja di seluruh Malaysia, Singapura, Indonesia dan Brunei.
Bahan utama Apam Balik adalah tepung, santan kelapa, air, gula, telur dan soda penaik. Inti tradisional untuk Apam Balik termasuklah kacang yang dikisar dengan gula, kelapa hiris dan jagung manis. Apam Balik telah diisytiharkan sebagai makanan warisan oleh Jabatan Warisan Kebangsaan Malaysia.

  • Mee Kari 
                                         


                                                

Mee Kari adalah juadah yang penuh berperisa dan makanan unik hasil daripada daripada sebatian makanan Cina dan India. Ia sangat mudah didapati di Malaysia dan Singapura. Ramuannya seperti mee kuning atau bihun dengan kuah kari yang pedas yang diadun sempurna dengan santan kelapa, pes cili, tauhu kering, udang, sotong, ayam, kerang dan daun pudina.

  • Mee Hokkien Penang 



Mee Hokkien Penang boleh didapati di Malaysia dan Singapura. Juadah ini berasal dari daerah Fujian (Hokkien) di China yang terkenal dengan makanan mee ikan.Mee Hokkian tradisi dihidang dengan kuah pedas berasaskan udang, potongan ayam atau khinzir, sotong, udang, kek ikan, kangkung dan sambal.
Mee Hokkian merupakan juadah yang biasa didapati di Malaysia terutamanya di Pulau Pinang. Kuahnya yang kaya berperisa membuatkan ramai suka makanan ini.


           

Tidak ada komentar:

Posting Komentar