Kamis, 04 April 2019

Describe Some Foods#5

Describe Foods in Penang !!!





  • Char Kway Teow 
                             



    Char Kuew Teow adalah juadah yang tersohor di dunia yang boleh didapati di Malaysia dan Singapura. Char Kuew Teow (mee leper) digoreng dengan kepanasan tinggi dengan sedikit kicap soya cair, kicap soya pekat, cili, sedikit pes udang, udang, kerang, tauge dan daun kucai. Char Kuew Teow biasanya digoreng bersama dengan telur, potongan sosej, kek ikan, tauge dan lain-lain ramuan. Asalnya Char Kuew Teow ini digoreng dengan lemak khinzir dan juga kruton rangup lemak khinzir. Char Kuew Teow dihidangkan di atas daun pisang di dalam pinggan untuk meningkatkan lagi aromanya. Versi vegetarian yang enak juga boleh dibuat kerana kebanyakan penjaja akan cuba memuaskan hati pelanggannya.


  • Wanton Noodles 
                                         

                                             

Mee Wanton adalah satu juadah Kantonis yang berasal dari Guangzhou, China. Ia juga dihidangkan secara meluas di negara seperti Hong Kong, Singapura, Malaysia dan Thailand. Terdapat dua versi Mee Wanton yang biasa didapati. Versi yang pertama, mee dihidangkan dengan semangkuk sup ayam, dan versi yang kedua pula, mee dihidangkan dengan sos soya hitam. Juadah tambahan termasuklah daun sawi, wantan, daging khinzir bakar lima rasa dan daun bawang. Mee Wantan boleh didapati di kebanyakan restoran dan medan selera di Malaysia.



  • Otak - otak Penang 



       Otak-Otak adalah makanan yang berasal dari Indonesia, tetapi kami juga berpeluang untuk menjamu makanan ini di negara lain seperti Malaysia dan Singapura. Makanan ini digelar sebagai ‘kerana isinya bertekstur lembut dan lembik.
Otak-Otak biasanya dimakan bersama dengan nasi. Ramuan utamanya adalah ikan, rempah ratus dan daun kucai yang dibalut dalam daun pisang. Anda dapat menikmati makanan ini di restoran yang popular seperti Nyonya Colours dan Lorong Seratus Tahun. Versi vegetarian yang dibuat daripada daging vegetarian juga boleh didapati.
            

Tidak ada komentar:

Posting Komentar