Kamis, 02 Mei 2019

Describe Some Foods#7

Describe Foods in Penang !!!



  • Bak Kut Teh 
                 
          


Bak Kut Teh adalah satu juadah Teo Chew terkenal yang berasal dari China. Ia juga didapati di Malaysia, Singapura, Sumatera, Thailand selatan dan Indonesia. Bak Kut Teh diterjemahkan sebagai teh tulang khinzir. Ia direbus dengan herba Cina, bawang putih, bunga lawang, kayu manis, cendawan, choi-sum, kulit tauhu dan tauhu kering. Biasanya dihidangkan dengan nasi kukus dan cakoi dicelup dalam sup Bak Kut Teh. Banyak restoran di Malaysia, terutamanya di Klang dan Kuala Lumpur terkenal dengan Bak Kut Teh.



  • Mee Hokkien KL 
                                            
                                             





Mee Hokkien KL adalah Mee unik berwarna hitam dari Kuala Lumpur yang digoreng dengan api arang kayu. Mee ini digoreng dengan lemak khinzir, bawang putih, daging khinzir, hati khinzir, udang, sotong dan kobis. Stok perisa akan ditambah perlahan-lahan ketika proses menggoreng agar mee boleh menyerap perisa dengan perlahan, memberikan tekstur pekat kepada juadah ini. Kicap soya yang banyak juga akan diadun ke dalam juadah ini.

  • Nasi Kandar



Nasi kandar adalah juadah utara popular berasal dari Pulau Pinang. Ia mengandungi nasi kukus wangi yang disiram dengan pelbagai jenis kari dan beberapa jenis lauk tambahan. Nasi Kandar juga boleh dijamu bersama ayam goreng, rendang, kambing, ikan goreng, udang goreng, sotong goreng, daging lembu dan pelbagai lagi. Menu vegetarian biasanya mengandungi terung, okra, ulam dan peria goreng. Kepelbagaian jenis kari dan lauk-pauk membuatkan Nasi Kandar begini kaya dan unik rasanya.


Tidak ada komentar:

Posting Komentar