Kamis, 06 Juni 2019

Describe Some Foods#9

Describe Foods in Penang !!!


  • Ais Kacang  
                             


Ais Kacang adalah satu juadah pencuci mulut yang popular di Malaysia. Tradisionalnya, Ais Kacang dibuat daripada ais yang dikisar dan dicampur dengan kacang merah. Namun kini, ramuan Ais Kacang juga dihidang dengan pelbagai jenis bahan seperti buah-buahan yang mambuatkannya berwarna-warni.
Biasanya ia dihidangkan dengan biji sawit, kacang merah, jagung manis, cincau, agar-agar, kacang dan aiskrim. Tambahan terakhir yang melengkapkan juadah ini adalah susu pekat, susu sejat dan/atau santan kelapa yang dituang ke atas timbunan ais yang dikisar beserta dengan sedikit sirap ros. Terdapat pelbagai versi Ais Kacang yang boleh didapati di serata Malaysia, dan ada yang menggantikan santan kelapa dengan gula Melaka.

  • Kue Cara Manis
                                            
                                             


Kue cara merupakan salah satu dessert khas Malay yang sering kami sajikan saat acara - acara khusus perayaan about  Malay.Tak hanya itu , seperti yang kita nampak dari bentuknya ini sangat mirip dengan kue cubit bila kite berada di Indonesia guys! mengenai rasa ,kue cara sendiri mempunyai 2 rasa sahaja yang pertama Kue Cara manis dan juga Kue Cara daginng . Keduanya ini sangat favorit saya loh . Bila ada kesempatan  ke Penang jangan lupa mencoba Kue Cara yang satu ini hehe . Untuk bahan juga sangat mudah untuk kita pratikkan dari rumah guys , Ingridients dan prucedurenya dapat kita lihat sebagai berikut.

Ingridients : 

  1. Tepung Pulut ( Tepung beras)
  2. Pandan Leaf
  3. Water
  4. Sugar
  5. Salt 
  6. Pandan taste
  7. Green Colour
  8. Oil 



  • Ketayab







Kue dadar gulung (Melayu : kuih ketayap—dialek Sabah: kuih lenggang) merupakan penganan khas Indonesia dan Malaysia yang dapat digolongkan sebagai pancake  yang diisi dengan parutan kelapa yang dicampur dengan gula cair. Isi ini disebut unti.Kulit dadar gulung berwarna hijau karena diberi pewarna daun suji.

Ketayap , orang Malay sering menyebutnya dengan Kuih Ketayap .seperti yang kita lihat dari picturenya sendiri , jelas! kita orang Indonesia SUL-SEL mah lebih mengenal dengan sebutan kue Dadar Gulung hehe . Ketayap ini memiliki 2 isi (Kelapa dan kacang) .  

Tidak ada komentar:

Posting Komentar