Rabu, 22 Mei 2019

Equipment and Utensil (Hotel Sentral Seaview)




Kitchen Equipment and Utensil

        Some Tools Hotel Sentral Seaview !!

 






1.      Juice Mechine


                                                     

Function : The tools for maked the any kinds juice.
Material : palstic and iron
Cleaning : for Mechine we must dusting wit napkin and other we must cleaned with soap and warm water.



2. Measuring Jug

                                 
              



Function : a weigh some ingridients in liquid , like oil ,milk, water and other.
Material : Plastic
Cleaning : clean it with hot water , and dusting with napkin


3.  Trash Can






Function :  to dispose of waste.
Material :  Plastic
Cleaning : Clean with soap and water .



Activities OJT (May)



Activities in Hotel Sentral Seaview Penang!


Nasi Lemak 


 Assalamualaikum guys! 
Kali ini saya ingin memperkenalkan food yang memang famous ketika kalian berada di Malaysia dan sekitarnya ,apalagi kalo bukan Nasi lemak .yah Nasi lemak ini merupakan satu makanan Khas di sini guys, dilengkapi dengan telur,kacang goreng ,ikan bilis,timun,ayam dan sambalnya tidak jarang juga orang sini memakannya dengan chicken curry guys . Dari taste nasinya hampir sama dengan nasi uduk . Cara pembuatan dan ingridientsnya dapat kita liat di blog saya yang membahas about foods in Penang. 



Nah ,di Hotel ketika ada event inilah teman baik saya. Saya ditempatkan pada bagian Grill di mulai dari Seafood ,sausage,chicken,lamb Dan beef semua saya handled cukup menyenangkan guys karena dapat pengalaman baru :)


  • Kalau yang satu ini guys adalah hidangan breakfast . Jadi cara set up Breakfast kurang lebih seperti ini .





Yang satu ini adalah omlette ini juga teman baik saya saat Breakfast yang terkadang antriannya sangat panjang .Namun dari sini saya bisa tahu karakter dan selera guest dari beberapa Negara.


Kalau yang satu ini juga salah satu bentuk set up Breakfast ,ada salad,sunny side up,toast bread,turkey slice,sausage.


Ketika hotel tak ramai terkadang manager yang akrab saya sapa dengan madam Anna berbagi ilmu dengan saya . Dan kali ini beliau mengajarkan how to maked bubble, kemudian kita aplikasi kan dan menjadi Ice coffee seperti pada gambar di atas😊 .



Nah ,ternyata bubble yang biasa kalian minum bentuk wujudnya itu seperti ini yang . Baru tahu saya hehee


Saya sempat lupa guys ,dulu sebelu masuk kitchen saya juga sempat duduk di Department food and beverage ,sempat di ajarkan juga bagaimana cara pengisian loogbook .


Ini salah satu karya senior saya di Kitchen, agak unik sih tapi Keren . Buatnya juga tidak gampang guys mesti benar-benar teliti . 





Describe Some Foods#8


Describe Foods in Penang !!!





  • Nasi Dagang
                               

    

Nasi Dagang adalah makanan Malaysia dan Thailand Selatan. Ia dihidang dengan nasi lemak kukus yang dimasak dengan santan kelapa dan biji halba, memberikan aroma unik kepada nasinya. Lain-lain ramuan untuk dinikmati bersama nasi adalah kari ikan, telur rebus, jeruk sayuran dan ayam atau rendang daging. Makanan ini boleh dinikmati di sepanjang Pantai Timur Semenanjung Malaysia dan juga Thailand Selatan.


  • Nasi Briyani 
                                         
                                             

Nasi Briyani adalah nasi campur India yang dimasak dengan beras basmathi diadun dengan pelbagai jenis rempah ratus, yogurt, daging dan sayuran. Ramuan dan rempah yang mungkin digunakan termasuklah buah pala, lada kering, bunga cengkih, minyak sapi, buah pelaga, daun bay, kayu manis, ketumbar, daun pudina, halia, bawang dan bawang putih.

Terdapat pelbagai jenis Nasi Briyani seperi briyani cendawan, briyani daging dan briyani sayuran. Kebanyakan juadah ini boleh didapati di restoran mamak atau restoran India di seluruh Malaysia.

  • Cendol 



Cendol adalah makanan pencuci mulut yang berasal dari Indonesia. Ramuannya termasuk santan kelapa, jeli hijau yang panjang yang diperbuat daripada tepung beras dan pewarna hijau yang diperbuat daripada daun pandan, ais batu yang dikisar dan gula melaka.
Cendol biasanya boleh didapati di seluruh Malaysia. Sekarang is juga dihidangkan dengan aneka perisa tambahan seperti kacang merah, cincau, biji jagung dan nasi pulut. Cara pemakanan baru cendol juga disajikan dengan isi durian dan nangka.


           

Kamis, 02 Mei 2019

Equipment and Utensil (Hotel Sentral Seaview)



Kitchen Equipment and Utensil

        Some Tools Hotel Sentral Seaview !!

 






1.      Toaster Bread

                                                     

Function : For bake and burn bread (specialy breakfast)
Material : Stainless Steel
Cleaning : Dusting with wet napkin.



2. Vegetable Cleaver or Meat


                                 
              



Function : for cut the Vegetables and Meat
Material : Stainless Steel
Cleaning : clean it with hot water , and dusting with napkin


3.  Egg Boiler






Function :  For boiled egg imstant.
Material :  Plastic
Cleaning : Clean with soap and water ,already we dusting  with napkin.





Describe Some Foods#7

Describe Foods in Penang !!!



  • Bak Kut Teh 
                 
          


Bak Kut Teh adalah satu juadah Teo Chew terkenal yang berasal dari China. Ia juga didapati di Malaysia, Singapura, Sumatera, Thailand selatan dan Indonesia. Bak Kut Teh diterjemahkan sebagai teh tulang khinzir. Ia direbus dengan herba Cina, bawang putih, bunga lawang, kayu manis, cendawan, choi-sum, kulit tauhu dan tauhu kering. Biasanya dihidangkan dengan nasi kukus dan cakoi dicelup dalam sup Bak Kut Teh. Banyak restoran di Malaysia, terutamanya di Klang dan Kuala Lumpur terkenal dengan Bak Kut Teh.



  • Mee Hokkien KL 
                                            
                                             





Mee Hokkien KL adalah Mee unik berwarna hitam dari Kuala Lumpur yang digoreng dengan api arang kayu. Mee ini digoreng dengan lemak khinzir, bawang putih, daging khinzir, hati khinzir, udang, sotong dan kobis. Stok perisa akan ditambah perlahan-lahan ketika proses menggoreng agar mee boleh menyerap perisa dengan perlahan, memberikan tekstur pekat kepada juadah ini. Kicap soya yang banyak juga akan diadun ke dalam juadah ini.

  • Nasi Kandar



Nasi kandar adalah juadah utara popular berasal dari Pulau Pinang. Ia mengandungi nasi kukus wangi yang disiram dengan pelbagai jenis kari dan beberapa jenis lauk tambahan. Nasi Kandar juga boleh dijamu bersama ayam goreng, rendang, kambing, ikan goreng, udang goreng, sotong goreng, daging lembu dan pelbagai lagi. Menu vegetarian biasanya mengandungi terung, okra, ulam dan peria goreng. Kepelbagaian jenis kari dan lauk-pauk membuatkan Nasi Kandar begini kaya dan unik rasanya.


Activities OJT (May)



Activity in Hotel Sentral Seaview Penang!!



Guys salah satu menu favorite Saya Chicken Kebab Tandoori , jadi awalnya saya cuma melihat Chef asal India (Uncle kalimuthu) membuat makanan ini selanjutnya saya meminta untuk mencoba meneruskan hingga selesai .


Jadi bahan-bahannya guys , ada chicken yang dibersihkan lalu di marinated dengan Spice Cajun bahan khas Malay yang ada di hotel ini ,dan bahan lainnya ada cucumber,paprika yellow,red,green ,Mashroom,onion,pineapple.



Seringkali saya juga dipercayakan untuk menghandled event 20 pax sendirik saat chef berhalangan hadir . Jadi chef morning prepared menu yang akan disajikan sisanya diberi tanggung jawab kepada saya. 


Ini gambar set up for drink guys ,yah cuma 20 pax saja jadi tidak terlalu sulit .


Kalau yang ini terkhusus untuk Fruit dan salad , salad yang kita sajikan ialah Potato salad , Coselaw dan Mixed green salad.


Kebetulan nih guys kita sudah mulai memasuki Bulan Ramadhan yang kami tunggu-tunggu untuk kalangan orang Moslem yang ada di Penang ini . Tidak pula juga kami sedikit mendecor Cafe seperti pada gambar yang ada diatas.


Tak sempat pula saya di perkenalkan pada benda-benda yang kami akan kami gunakan ketika terjadi kecelakaan maupun kebakaran saat proses kerja berlangsung seperti pada gambar diatas ini . Sengat penting ya guys untuk menjaga keselamatan kerja. 


Ini salah satu pemandangan yang sering saya lihat ketika saya masuk afternoon shift,dimana saat itu saya rehat sambil mehilangkan penat yang ada dikepala.