Selasa, 16 April 2019

Equipment and Utensil (Hotel Sentral Seaview)



Kitchen Equipment and Utensil

        Some Tools Hotel Sentral Seaview !!

 






1.      Salamander Grill


                                                     

Function : As a roasted on the fire.
Material : Stainless Steel
Cleaning : Dusting with wet napkin.



2. Sup Cup

                                 
              



Function : for a forum to serve the soup.
Material : Chinaware
Cleaning : clean it with hot water , and dusting with napkin



3.  Lighter






Function : pematik lilin kompor gas
Material : plastic and iron
Cleaning : just dusting with napkin.




Describe Some Foods #6

Describe Foods in Penang !!!




  • Economic Fried Bee Hoon 
                             





Bihun Goreng Ekonomi adalah satu juadah yang ringkas di Malaysia dan Singapura, ia biasanya disaji sebagai sarapan. Ia sememangnya ekonomi dengan ramuan tambahan yang ringkas seperti kobis dan telor.
Bihun Goreng Ekonomi nampak ringkas tetapi sedap. Terdapat juga pelbagai juadah yang boleh dinikmati bersama Bihun Goreng Ekonomi seperti kari sayur, sambal kacang panjang, kek ikan, kobis dan telur goreng.

  • Mee Goreng Mamak 
                                            
                                           




Mee Goreng mamak, satu lagi juadah yang ringkas dan enak, boleh didapati di Malaysia, Indonesia dan Singapura. Juadah ini biasanya dimasak bersama dengan ikan, ayam atau udang, cili, sawi, kobis, tomato, telur, bawang merah dan bawang putih. Anda boleh manikmati juadah ini kedai mamak di serata Malaysia.


  • Nasi Ekonomi 




Nasi Ekonomi juga dikenali sebagai nasi campur dan boleh dinikmati di Malaysia, Singapura dan Thailand. Nasi Campur tidak merujuk kepada lauk-pauk yang khas dan boleh didapati di banyak gerai makanan. Anda boleh memilih mana-mana lauk dari 10 hingga 20 jenis lauk-lauk, bergantung kepada gerai makanan tersebut. Kebanyakan lauk-pauk Nasi Ekonomi merupakan makanan Cina. Nasi Ekonomi biasanya murah, sebab itu ia juga dinamakan sebagai Nasi Ekonomi.

Sabtu, 06 April 2019

Activities OJT (April)



My Activities in Hotel Sentral Seaview Penang !!!




Back to my activities guys!! , hari ini suasana agak melow ya guys .Btw saya belum pernah bercerita mengenai Mommy yang menjaga kami selama OJT,jadi selain kita diberikan tempat dan fasilitas kami juga diberikan ibu atau Chef yang menjaga kami disini. Tepat di bulan ini beliau Birthday dan ini salah satu pemberian dari anak-anaknya . Agak sedih juga sih karena ingat Ibu di Indonesia ,jadi kangen hehe.! 


Jadi guys selama saya diperbolehkan untuk memasuki area kitchen saya juga sudah diperbolehkan untuk menghandled all item Dessert , akan tetapi recepy belum boleh melenceng dari procedure hotel . Boleh kita nampak dari gambar di atas ini.



Setelah produk kami juga harus memperhatikan Buffet dan beberapa item menu yang akan kami hidangkan ,dimulai dari Appatizer sampai Dessert selain itu kami juga harus standby untuk selalu menambah makanan yang mulai habis , kurang lebih seperti itulah guys.



Nah guys ,disini kami bener-bener menikmati OJT kita ,bagaimana tidak setelah lelahnya bekerja di waktu cuti kami diajak oleh Manager kita untuk mencicipi makanan yang ada di Penang dan Salah satunya Curry Mee yang ada pada Restaurant Jepang ini .Luar biasa kita nih yang orang Indonesia guys agak enneg kalau melihat Curry ,namun entah mengapa mangkuk ini tiba-tiba bersih tak tersisa. Cuma bisa bilang Alhamdulillah :).

\
Baiklah guys kembali ke Materi ,jadi ini salah satu plattingan saya Hikss ,maafkan guys walaupun disini orang-orang menganggapnya wah tapi kalo balik ke kampus saya akan di ketawain . Semoga tidak ada teman yang melihat postingan yang satu ini .


 Lanjut ke ala carte guys, so disini saya sudah di ijinkan untuk membuat ala carte , saya mencoba menghandled Healthy Sandwich . Seperti yang kita lihat disini ada Bread ,Coselaw,dan French Fries. 


 Ini salah satu gambar yang saya abadikan saat saya Fruit cutting ini kami gunakan untuk Function(event) 20 pax.



 Eh teman-teman saya juga ingin perkenalkan roti ini ,yang ini namanya Roti Banggali yang sangat popular disajikan untuk orang India . Kebetulan pagi ini dan 3 hari kedepan kami menghandled tamu yang datang dari negeri seberang India. 





Kamis, 04 April 2019

Equipment and Utensil ( Hotel Sentral Seaview)



Kitchen Equipment and Utensil

        Some Tools Hotel Sentral Seaview !!

 






1.     Microwave


                                                     

Function : The toools for warmer some foods already cook .
Material : The door (glass), interior wall (metal).
Cleaning : Dusting with wet napkin.



2. Peeler

                                 
              



Function : A peeler skin fruits an vegetables
Material : The stainless steel mug and ceramic.
Cleaning : clean it with hot water , and dusting with napkin


3.  Conical Strainer






Function :  As a tools to filter like stock ,sauce and other.
Material :  Stainless Steel
Cleaning : Clean with hot water ,already we dusting  with napkin.







Describe Some Foods#5

Describe Foods in Penang !!!





  • Char Kway Teow 
                             



    Char Kuew Teow adalah juadah yang tersohor di dunia yang boleh didapati di Malaysia dan Singapura. Char Kuew Teow (mee leper) digoreng dengan kepanasan tinggi dengan sedikit kicap soya cair, kicap soya pekat, cili, sedikit pes udang, udang, kerang, tauge dan daun kucai. Char Kuew Teow biasanya digoreng bersama dengan telur, potongan sosej, kek ikan, tauge dan lain-lain ramuan. Asalnya Char Kuew Teow ini digoreng dengan lemak khinzir dan juga kruton rangup lemak khinzir. Char Kuew Teow dihidangkan di atas daun pisang di dalam pinggan untuk meningkatkan lagi aromanya. Versi vegetarian yang enak juga boleh dibuat kerana kebanyakan penjaja akan cuba memuaskan hati pelanggannya.


  • Wanton Noodles 
                                         

                                             

Mee Wanton adalah satu juadah Kantonis yang berasal dari Guangzhou, China. Ia juga dihidangkan secara meluas di negara seperti Hong Kong, Singapura, Malaysia dan Thailand. Terdapat dua versi Mee Wanton yang biasa didapati. Versi yang pertama, mee dihidangkan dengan semangkuk sup ayam, dan versi yang kedua pula, mee dihidangkan dengan sos soya hitam. Juadah tambahan termasuklah daun sawi, wantan, daging khinzir bakar lima rasa dan daun bawang. Mee Wantan boleh didapati di kebanyakan restoran dan medan selera di Malaysia.



  • Otak - otak Penang 



       Otak-Otak adalah makanan yang berasal dari Indonesia, tetapi kami juga berpeluang untuk menjamu makanan ini di negara lain seperti Malaysia dan Singapura. Makanan ini digelar sebagai ‘kerana isinya bertekstur lembut dan lembik.
Otak-Otak biasanya dimakan bersama dengan nasi. Ramuan utamanya adalah ikan, rempah ratus dan daun kucai yang dibalut dalam daun pisang. Anda dapat menikmati makanan ini di restoran yang popular seperti Nyonya Colours dan Lorong Seratus Tahun. Versi vegetarian yang dibuat daripada daging vegetarian juga boleh didapati.
            

Activities OJT (April)



Activities in Hotel Sentral Seaview Penang!!



   Hello welcome back to my blogger again ,kalian tahu ga sih enaknya trainee di Penang ini , yang pertama banyak tempat wisata yang bisa kami kunjungi dan kebetulan Menejer dan HRD kami begitu baik menghantarkan kami untuk berkunjung saat libur kerja . Salah satunya ke Batu Feringgi ini . Kami juga dibelanjakan untuk mencicipi ikan 3 rasa seperti yang kita lihat pada gambar di atas.



 Guys selain makanan yang ada di luar area Seaview Saya juga ingin memperkenalkan makanan khas yang popular juga disini dan sering disajikan saat acara-acara resmi di Penang ini ,apalagi kalau bukan Tahu Sumbat ini . Tahu sumbat merupakan makanan Cold Appatizer Food ini hampir mirip dengan Tahu Isi .Bedanya tahu isi di bagi tepung kemudian di goreng ,sedangkan tahu sumbat hanya di goreng dan  disumbat dengan Carrots and Cucumber seperti pada gambar di atas!!


Guys staff disini juga baik-baik log ,kami sering dibawain makanan kalau lagi Boden makan-makanan yang di sajikan di canteen . That's way la because makanan di canteen mengikuti selera orang sini . Salah satunya curry yang kalian bisa ngebayangin kalau kita makan Curry Boden juga kan ya;).


Pagi ini Chef Morning atau yang akrab saya panggil Uncle Kali Muthu memberikan saya Breakfast Roti hehehe , beliau sangat sayang sama kami semua . Terima kasih Uncle!


Eh guys ini enak banget loh ,nampak dari luar sih macam roti biasa aja pas saya cobain ternyata enak banget guys . Cream Choco dan chocolate nya berasa banget! Kalian mesti Coba.


Kebetulan nih ketika buah untuk Breakfast ada balance terkadang saya mengolahnya menjadi rujak kembali seperti yang ada pada gambar guys!


Jadi kemarin-kemarin saya hanya mengatakan canteen ,canteen ,dan canteen Saya Tak pernah bagitahu seperti apa sih makanan di canteen . Boleh kita tengok gambar yang ada diatas . Kurang lebih seperti itu guys!


Oke guys the last , saya juga sempat menghandled Candled Dinner . Dimana yang saya handled ialah Mashroom Soup .
Thanks for reading guys ,hopped you like it;)